Strona główna >Blog >Zdrowie >6 zamienników jajka nie tylko dla wegan: zdrowo i bez cholesterolu

6 zamienników jajka nie tylko dla wegan: zdrowo i bez cholesterolu

Jajka to zdecydowanie jedne z najzdrowszych produktów, które powinny stanowić podstawę każdej zbilansowanej diety. Niestety, niektóre osoby muszą borykać się z alergiami lub nietolerancjami pokarmowymi sprawiającymi, że ich spożywanie jest jednak niemożliwe. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wegan, wybierających wyłącznie wyroby pochodzenia roślinnego. Na szczęście na rynku dostępne są produkty z podobnymi wartościami odżywczymi, będące doskonałą alternatywą jaj. Kiedy dokładnie należy stosować dietę bezjajeczną i na jakie zamienniki jajek, warto postawić?

Dieta bezjajeczna – kto powinien ją stosować? Zasady i wpływ na organizm

Białka jajek zaliczane są do najsilniejszych alergenów pokarmowych, wywołujących ostre reakcje organizmu. Nawet niewielka ich ilość może więc spowodować nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, w tym bóle brzucha, wymioty i biegunki, objawy skórne, a nawet wstrząs anafilaktyczny. Mimo, iż alergia na jajko przeważnie występuje u dzieci, to sporadycznie pojawia się także u dorosłych. Część osób ma też do czynienia z nietolerancją, która chociaż nie wywołuje, aż tak silnych symptomów, to jednak również jest dosyć uciążliwa. Ze względów ideologicznych ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego rezygnują także weganie. 

Wszystkie te grupy powinny przejść na dietę bezjajeczną, wykorzystując w swoim codziennym jadłospisie zdrowe zamienniki jaj. Warto przy tym zdawać sobie sprawę, że układając takie menu, należy całkowicie wyeliminować wszystkie produkty spożywcze zawierające w składzie białko i żółtko jajek. Dotyczy to też różnego rodzaju wyrobów cukierniczych, np. naleśników, gofrów, ciast czy lodów. Jednocześnie koniecznie trzeba pamiętać o dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych znajdujących się w jajkach, w tym białka, potasu, żelaza, magnezu oraz witamin A, B2, B12, D i E. Dzięki temu dieta bezjajeczna nie będzie miała negatywnego wpływu na nasze zdrowie, a zdecydowanie poprawi samopoczucie osobom z alergią lub nietolerancją pokarmową. Dodatkowo, rezygnując z jajek, dbamy o prawidłowy poziom cholesterolu i wspieramy kondycję wątroby oraz serca. Sprawdź, jakie są najpopularniejsze wegańskie zamienniki jajek, które warto włączyć do swojej codziennej diety!

1. Aquafaba - woda z ciecierzycy jako roślinny zamiennik jajek

Aquafaba, czyli po prostu odsączona woda z ciecierzycy to niezwykle popularny zamiennik jajka, który swoje szerokie zastosowanie znajduje w wyrobach cukierniczych. Wprawdzie sam wywar nie wykazuje podobnych wartości odżywczych, ale pod względem strukturalnym okaże się idealnym substytutem jajek. Większość osób nie potrafi więc odróżnić postawionej obok siebie bezy jajecznej i tej wykonanej przy użyciu aquafaby. Smakują oraz wyglądają bowiem dokładnie tak samo. Czym zastąpić jajko w naleśnikach? Woda z ciecierzycy doskonale sprawdzi się w tej roli! Powszechnie uważa się, że jedna łyżka wywaru stanowi zamiennik żółtka, dwie łyżki - białka, a już trzy są subsytutem całego jajka. Dzięki takiemu przeliczeniu można łatwo zastąpić podaną liczbę jajek w przepisie określoną liczbą łyżek aquafaby. Woda z ciecierzycy znakomicie nada się jako zamiennik jajka do ciasta, deserów czy sosów. 

2. Awokado – najlepszy zamiennik jajka do ciast i wypieków

Mało osób zdaje sobie sprawę, że dojrzałe awokado jest świetnym zamiennikiem jajka. Doskonale sprawdza się dodawane do czekoladowych wypieków, jednocześnie dostarczając organizmowi wielu cennych składników odżywczych. Ten zielony owoc stanowi bowiem bogate źródło magnezu, potasu, cynku, a także witamin z grupy B, C, E i K. Zawiera również błonnik pokarmowy i istotne antyoksydanty. Czym zastąpić jajko w pasztecie? Oczywiście, że awokado! Owoc nada mu kremowej, delikatnej konsystencji oraz wyjątkowego posmaku. Ponadto awokado okaże się idealnym dodatkiem do kanapek zamiast jajka na twardo. Przyjmuje się, że pojedyncze dojrzałe awokado jest odpowiednikiem jednego jajka. 

3. Siemię lniane – zamiennik jajka, którego konsystencja przypomina białka jaj

Siemię lniane to najbardziej uniwersalny roślinny zamiennik jajek. Nasiona w połączeniu z wodą tworzą bowiem kleistą, gęstą masę, która nie tylko konsystencją przypomina białka jaj, ale też znakomicie wiąże składniki. Za ich pomocą można więc przygotować różnego rodzaju ciasta, babeczki, a nawet chleb. Zamiennik jajka siemię lniane zawiera również ważne witaminy i minerały, wykazujące wiele prozdrowotnych właściwości. Sprawdź najnowszą promocję na siemię lniane w gazetce NettoUznaje się, że pojedyncza łyżeczka zmielonego siemienia lnianego zmieszana z trzema łyżkami wody jest substytutem jednego jajka. 

4. Masło orzechowe – zamiennik dla osób z alergią na jajko

Osoby borykające się z alergią lub nietolerancją pokarmową na jajko mogą też z powodzeniem sięgać po masło orzechowe. Z pewnością jego dużą zaletą jest skład tłuszczowy, który okazuje się niemal identyczny jak ten znajdujący się w jajkach. Dodatkowo, masło orzechowe, dzięki gęstej konsystencji doskonale skleja składniki. Może więc stanowić świetny zamiennik jajek w wielu wypiekach cukierniczych, w tych tortach czy ciasteczkach. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że tego typu krem nie sprawi, że ciasto wyrośnie. Idealnie uzupełni za to podstawowe wartości odżywcze zawarte w jajkach, w tym tłuszcz i białko. Masło orzechowe nada się również jako zamiennik jajka do kotletów. Sprawdź najnowszą promocję na masło orzechowe w gazetce Dino! Dwie duże łyżki smarowidła bądź trzy mniejsze łyżeczki zastępują jedno jajko.

5. Mus jabłkowy – idealny zamiennik jajka w naleśnikach na słodko

Mus jabłkowy to znakomity zamiennik jajka w diecie. Idealnie sprawdza się dodawany do słodkich wypieków, w tym ciast, brownie, placuszków, naleśników czy muffinek. Ze względu na swoją konsystencję nadaje masie odpowiedniej gęstości, a także właściwie spaja potrawę podczas pieczenia. Wykorzystywany w ten sposób mus owocowy powinien być jednak w jak największym stopniu gładki i skrupulatnie przetarty. Koniecznie trzeba też pamiętać, że zwiększona ilość jabłkowego purée może nieco zmieniać smak wypieku. Zasadniczo przyjmuje się, że 1/4 szklanki musu jabłkowego zastępuje pojedyncze jajko. 

6. Banany – puree z banana, który pomaga wyrastać wypiekom

Banany to popularne zamienniki jajek dla wegan, które okażą się szczególnie przydatne podczas pieczenia. Najlepiej w tej roli sprawdzają się dojrzałe owoce, rozgniecione i wymieszane z ciastem na wypieki. Banan przede wszystkim sprawi, że sama konsystencja stanie się bardziej puszysta, gęstsza, wilgotniejsza oraz słodsza, co jednocześnie pozwoli ograniczyć ilość dodawanego cukru i pomoże ciastu efektywniej wyrosnąć. Zobacz promocję na banany w gazetce Aldi! Połowa rozgniecionego na puree banana odpowiada jednemu jajku.

Na szczęście dieta bez jajek nie jest niczym niemożliwym do wykonania. Praktycznie w każdym przepisie da się zastąpić jajko innym produktem roślinnym, co jednak nie będzie miało większego wpływu na ostateczny smak całej potrawy czy jej konsystencję. Nie wolno też zapominać, że jajka są źródłem wielu cennych minerałów i witamin, które również należy odpowiednio zamienić. W diecie bezjajecznej powinny się więc znaleźć m.in. zboża, nasiona roślin strączkowych, orzechy i nabiał. Tylko komponując zbilansowane menu, efektywnie zastąpimy jajka, bez ryzyka powstania niedoboru znajdujących się w nich składników odżywczych.

Kategorie

Ostatnie wpisy

    Aktualne wiadomości handlowe sieci