Raport z analizy poszczególnych grup produktów z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy
Ceny produktów spożywczych rosną niemal z każdym miesiącem – potwierdza to między innymi Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency. Na początku warto jednak wskazać, ceny jakich artykułów są analizowane. Koszyk podstawowych produktów żywnościowych został podzielony na kilka kategorii i obejmuje:
• pieczywo – chleb, bułka kajzerka,
• słodycze – czekolada mleczna, płatki kukurydziane, dżem,
• nabiał – serek wiejski naturalny, śmietana 18%, 10 jaj, ser żółty gouda, mleko 3,2%, jogurt owocowy,
• sypkie – mąka pszenna, cukier biały, sól, makaron,
• owoce – banany, jabłka, cytryny, pomarańcze,
• używki – herbata, kawa mielona, piwo,
• napoje – sok pomarańczowy, woda niegazowana, napój owocowy,
• tłuszcze – olej, masło, margaryna,
• chemia – papier toaletowy, płyn do mycia naczyń, pasta do zębów, mydło w kostce, płyn do czyszczenia toalet, szampon do włosów, proszek do prania, ręczniki papierowe,
• dodatki – ketchup, musztarda,
• mięso – parówki, polędwica sopocka, kurczak cały, schab bez kości, śledzie, kiełbasa podwawelska, szynka wiejska,
• warzywa – ziemniaki, pomidory, papryka czerwona, pieczarki.
Należy podkreślić, że przy badaniu koszyka zakupowego, w każdym sklepie weryfikowane są ceny artykułów tego samego producenta i o tej samej gramaturze. W uzasadnionych przypadkach mogą być wykorzystywane zamienniki, ale ta informacja zawsze jest uwzględniana w raporcie.
Zgodnie z wynikami badań opublikowanymi w kwietniu 2021 roku przez ASM Sales Force Agency, koszyk zakupowy w ujęciu rocznym podrożał o 9,17%. Co prawda później w ujęciu miesięcznym można było zaobserwować pewne spadki – miało to miejsce na przykład w marcu i maju, gdy średnia suma koszyka zakupowego była niższa niż w tych samych miesiącach w roku ubiegłym. Jednak rekordowy poziom inflacji odnotowany w ostatnich tygodniach jest coraz lepiej widoczny w sieciach handlowych oraz portfelach Polaków, którzy w sklepach spożywczych wydają coraz więcej pieniędzy.
>