Strona główna >Blog >Zdrowie >Smaczne i zdrowe zamienniki cukru w diecie. 5 sposobów jak jeść mniej cukru

Smaczne i zdrowe zamienniki cukru w diecie. 5 sposobów jak jeść mniej cukru

Cukry - inaczej węglowodany - są niezbędnym elementem dobrze zbilansowanego jadłospisu. Dzięki nim organizm otrzymuje energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania. Dieta bez cukru praktycznie nie istnieje. Warto jednak zdawać sobie sprawę z podziału węglowodanów na złożone i proste - dania spożywane w ciągu dnia powinny zawierać możliwie najmniejszą ilość cukrów prostych. Jakie produkty wybierać, aby w ich składzie obecny był ten zdrowy cukier? Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru?

W jakich produktach występuje cukier? Ukryte źródła cukrów w diecie Polaków

Powszechnie wiadomo, że słodycze, desery i różnego rodzaju napoje zawierają cukier. Większość osób zdaje sobie też sprawę, że tego rodzaju produkty powinny być jedynie dodatkiem do diety, a nie tworzyć podstawy jadłospisu. Często pojawia się więc pytanie jak zastąpić cukier? Jakie produkty będą lepsze i zdrowsze? Na początku przygody ze zdrowym odżywianiem wiele osób wpada w pułapkę kupowania "fit" płatków, gotowych owsianek, jogurtów czy batoników. Niestety większość tych produktów jest zdrowa jedynie w swojej nazwie. Istotne jest więc czytanie etykiet. Jeżeli na jednym z pierwszych miejsc w składzie znajduje się cukier, produkt lepiej odłożyć na półkę.

Wiele osób wierzy, że dieta bez cukru nie wyklucza picia wody smakowej - w końcu wszyscy wiemy jak ważna jest odpowiednia podaż płynów każdego dnia. Dodatkowo, zarówno gazowane jak i niegazowane wody smakowe są smaczne i dostępne w praktycznie każdym większym sklepie, takim jak Aldi czy Dino. Nic bardziej mylnego. W składzie takiego napoju znajduje się nie tylko cukier - są tam też konserwanty i aromaty. Duża butelka wody smakowej może zawierać nawet tyle samo cukru co dwa pączki! Jeżeli rezygnacja ze słodzonych napojów znacząco utrudnia utrzymanie diety - zdrowy zamiennik cukru stanowią chociażby owoce. Wystarczy wlać wodę do dzbanka i dodać do niej soku z cytryny czy pomarańczy. 

Jakie choroby wywołuje nadmierne spożywanie cukrów?

Stawiając sobie pytanie: "jaki cukier jest najzdrowszy?", myśli często kierują się w stronę chorób, których czynnikiem wywoławczym jest nadmierne spożycie cukrów. Na półkach sklepowych dostępnych jest wiele produktów zawierających dodany cukier. W dużej mierze są to słodycze i przekąski, a także gotowe dania, które niezwykle często lądują w koszykach Polaków. Nadmiar węglowodanów w diecie skutkuje przede wszystkim nadwagą i otyłością, a stąd już niedaleka droga do chorób serca, nowotworów, problemów ze stawami, a nawet bezdechu sennego. Nadmiarowe kilogramy wynikające ze spożycia zbyt dużych ilości cukrów zwiększają ryzyko wystąpienia zawału i udaru.

Warto mieć na uwadze negatywny wpływy cukrów na organizm ludzki i wybrać dla siebie zamiennik cukru, który ograniczy ilość węglowodanów w codziennym jadłospisie. Zastanawiając się czym konkretnie zastąpić cukier, warto wybrać się do najbliższego marketu, przeanalizować skład dotychczas kupowanych produktów i poszukać zdrowszych alternatyw. Wiele "fit" przekąsek bez zawartości cukru można znaleźć chociażby w sieci sklepów Carrefour

Nadmierne spożywanie cukrów może mieć fatalne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Poznaj 5 naszych sposobów na ograniczenie tego składnika w diecie.

  1. Stosuj zamienniki cukru - poniżej znajdziesz listę produktów, które z powodzeniem zastąpią cukier.
  2. Zamień cukier na świeże owoce - świeże owoce sprawdzą się do słodzenia wielu dań lub jako słodka przekąska w ciągu dnia zamiast niezdrowych słodyczy.
  3. Poznaj techniki relaksacji inne niż jedzenie słodyczy - jedzenie słodkich przekąsek często jest spowodowane stresem i stanowi próbę poradzenia sobie z napięciem.
  4. Znajdź przepisy na szybkie zdrowe domowe słodkości - zdrowe słodycze z powodzeniem można wyczarować w domu z łatwo dostępnych i tanich składników.
  5. Poświęć czas na znalezienie sprawdzonych gotowych słodyczy z dobrym składem.

Więcej o naszych sposobach na ograniczenie cukru przeczytasz poniżej.

Zdrowe zamienniki cukru: lista 8 produktów, które zastąpią cukier

  1. Miód - mimo tego, że posiada więcej kalorii niż standardowy biały cukier - organizm ludzki doskonale przyswaja miód. Zawiera on witaminy z grupy B, a także składniki mineralne. 
  2. Syrop klonowy - słodki smak czyni z syropu klonowego pyszną polewę do naleśników czy omletów. Jest to praktycznie najzdrowszy zamiennik cukru - zawiera sole mineralne, biotynę czy kwas foliowy.
  3. Słody - słody zbożowe wykazują dobry wpływ na ludzki organizm. Poprawiają trawienie, a także korzystnie oddziaływują na cały układ pokarmowy.
  4. Suszone owoce - rodzynki, figi, morele i krążki jabłek to doskonały dodatek do płatków śniadaniowych.
  5. Ksylitol - często określany jako cukier dla cukrzyków. Jest to zdrowy cukier brzozowy, który może być elementem diety osób chorujących na cukrzycę.
  6. Erytrytol - jest to słodzik wyróżniający się niską wartością energetyczną. Nie wpływa na poziom glukozy we krwi.
  7. Stewia - stwierdzono, że jest to słodzik, który nie powoduje próchnicy. Stosuje się go nie tylko w kuchni - zastosowanie znalazł również w farmaceutyce.
  8. Syrop z agawy - konsystencja syropu z agawy przypomina miód. Zastanawiając się nad tym, czym zastąpić cukier podczas przygotowywania gofrów czy słodkich napojów - syrop z agawy to doskonała propozycja.

Owoce, które z powodzeniem można wykorzystać do słodzenia

Jaki cukier jest najzdrowszy? Czym zastąpić tradycyjny - biały czy też brązowy - cukier podczas przygotowywania domowych posiłków? Doskonałym sposobem jest korzystanie z przepisów, które do słodzenia wykorzystują owoce - najlepiej te powszechnie dostępne w większości popularnych sklepów, które często dostępne są w promocyjnych cenach. Zdrowy cukier znajduje się chociażby w bananach. Nadają się one przede wszystkim do wypieków. Dania wytrawne można dosładzać ananasem lub samym jego sokiem. W końcu - kto z nas nie lubi sosu słodko-kwaśnego? Jabłka i gruszki wykorzystywane są m.in do przygotowania niektórych makaronów w wersji fit. 

Odwyk od cukru: jak odzwyczaić organizm od cukru?

Cukier pobudza obszary mózgu, które są odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności. Mechanizm ten zachodzi na skutek uwalniania neuroprzekaźników takich jak dopamina i serotonina. Nagłe całkowite wyeliminowanie z diety cukru może doprowadzić nawet do odczuwania objawów depresyjnych. Decydując się na rzucenie cukru, warto do swojego dnia wprowadzić przemyślaną rutynę. Posiłki powinny mieć miejsce codziennie mniej więcej w tych samych godzinach. Zamiast cukru warto też wprowadzić ulubiony zamiennik cukru, który w początkowym okresie pozwoli ograniczyć występowanie ochoty na słodycze.

Wiele osób zmaga się z nieustanną ochotą na słodycze na tle stresowym. Czasem pomocne może okazać się odnalezienie innych sposobów, które będą wspomagały regulację emocji. Co zamiast cukru może wspomóc zredukowanie napięcia? Skuteczne mogą okazać się spacery na świeżym powietrzu, a nawet oglądanie ulubionego serialu.

Zdrowe słodycze bez cukru: pomysły na szybkie fit przekąski w 10 minut

W sklepach dostępnych jest wiele słodyczy określanych mianem "fit". Większość z nich nie powinna być elementem zdrowego sposobu odżywiania. Istnieją jednak produkty - takie jak przekąski Ewy Chodakowskiej - które mogą od czasu do czasu znaleźć się nawet w zbilansowanym jadłospisie. Warto jednak pamiętać o tym, że gotowe przekąski bez cukru najlepiej zastąpić domowymi smakołykami, przygotowanymi we własnej kuchni.

Domowe tiramisu można wykonać z jogurtu naturalnego, banana i płatków owsianych. Na różne sposoby możliwe jest też przygotowanie batoników - owsianych czy orkiszowych. Z dodatkiem orzechów i suszonych owoców będą doskonałą propozycją nawet na śniadanie do szkoły. Popularnością w ostatnim czasie cieszy się także szybki chlebek bananowy - wystarczy jedynie wymieszać wszystkie składniki i wstawić blachę do piekarnika. Przygotowanie tego rodzaju posiłków jest banalnie proste i szybkie, a brak cukru w składzie sprawia, że są one nie tylko pyszne, ale również zdrowe. 

Gotowe przekąski bez cukru: gdzie kupić zdrowe słodycze dla dzieci?

Zdrowe słodycze dla dzieci dostępne są w większości popularnych marketów. Ważne jest tylko to, aby wybierając produkty, nie kierować się ich nazwą, a składem. Gotowe przekąski bez cukru to przede wszystkim batoniki i żelki. Coraz częściej znaleźć można też zbożowe ciasteczka słodzone słodzikami, które stanowią zdrowszy zamiennik cukru. W związku z nieustannie rozwijającą się świadomością społeczną dotyczącą zdrowego stylu życia producenci wypuszczają na rynek coraz to nowe zdrowe słodycze, które mogą stanowić element zbilansowanej diety.

Kategorie

Ostatnie wpisy

    Aktualne wiadomości handlowe sieci