Gazetki promocyjne - aktualne oferty
Druga odsłona tarczy antyinflacyjnej
Tarcza antyinflacyjna 2.0 została wprowadzona na mocy projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który wpłynął do Sejmu 11 stycznia 2022 roku. Projekt ten zakłada obniżenie podatku VAT na niektóre towary od 01.02.2022 roku do 31.07.2022 roku. Wśród towarów możemy znaleźć żywność, paliwa silnikowe, gaz ziemny, ogrzewanie, prąd, nawozy, ziemię ogrodową, środki ochrony roślin i inne środki służące produkcji roślinnej.
Tarcza antyinflacyjna - od 1 lutego niższy VAT na żywność, paliwo i gaz
Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, została przyjęta w Sejmie 13 stycznia. Zgodnie z tarczą antyinflacyjną 2.0 VAT zostanie obniżony na żywność, paliwo, gaz i ogrzewanie. Od 1 lutego 2022 do 31 lipca 2022 roku obowiązują stawki VAT:
Na co obniżony VAT? Jakie produkty żywnościowe ze stawką 0%?
W drugiej odsłonie tarczy antyinflacyjnej VAT został obniżony na produkty żywnościowe, paliwo, prąd, gaz, ogrzewanie oraz nawozy i środki wykorzystywane w rolnictwie. Spośród produktów żywnościowych obniżka objęła takie produkty, które wcześniej objęte były stawką 5% VAT. To praktycznie większość produktów żywnościowych, z wyjątkiem wykwintnych dań jak owoce morza i kawior, które nadal pozostaną na stawce 23% VAT. Stawka zerowa objęła podstawowe produkty jak pieczywo, wędliny, nabiał, owoce i warzywa, soki, woda, makarony, przetwory warzywne i wiele innych. Niestety ceny żywności objętej wcześniej stawką 8% i 23% pozostaną bez zmian - to produkty przetworzone i napoje gazowane.
Na jakie produkty zerowy VAT? - lista

Tarcza antykryzysowa objęła wiele produktów stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. To towary spożywcze, nawozy i gaz ziemny. Są to produkty takie jak:
Podnoszenie cen a tarcza antyinflacyjna - jak producenci regulują ceny?
Pomimo iż stawki podatku VAT na żywność zostały obniżone, wielu ekonomistów zauważa, że nie rozwiąże to problemu stale rosnących cen. Związane jest to z szybko rosnącymi kosztami wytwarzania żywności (energia, surowce) i kosztami pracy. Dodatkowo obowiązują podatki, które muszą płacić przedsiębiorcy. One również przekładają się na rosnące ceny żywności i wielu innych produktów. To podatek handlowy i cukrowy, który znaczenie podniósł ceny napojów. Wiele osób, zastanawiając się dzisiaj ile kosztuje bochenek chleba, nie ma pojęcia, że kolejne podwyżki jeszcze przed nami. Zmieni się również cena mleka w 2022 roku, jak i wielu innych produktów. Wielu ekspertów wskazuje, że przed nami podwyżki producenckie, które mogą wiązać się aż z dwucyfrowym wzrostem cen.
Jak się zmieniły ceny żywności w ciągu miesięcy?
Najnowsza tarcza antykryzysowa jest odpowiedzią na stale rosnące ceny żywności. W całym 2021 roku można było zaobserwować stopniowe wzrosty, jednak w grudniu 2021 roku ceny wzrosły aż o 2,1 proc. To największy wzrost miesięczny od połowy lat 90 XX wieku. Rosnąca inflacja sprawia, że spadek stawek VAT-u może na niewiele się zdać, a ceny jak rosły, będą rosły nadal. Związane jest to ze zwiększającymi się kosztami wytworzenia, a także kosztami zatrudnienia pracowników. Wiele osób zastanawia się, czy ceny mięsa wzrosną? Otóż możemy spodziewać się wzrostu cen wszystkich produktów żywnościowych.
Tarcza antykryzysowa, a sklepy w galeriach handlowych
Tarcza antykryzysowa w sklepach w galeriach handlowych miała objąć wszystkie z nich, które wynajmują lokale. Chodziło o pomoc związaną z zamknięciem galerii na czas lock-downu. Na mocy tarczy sklepy miały nie płacić czynszu najemcy, ani innych opłat eksploatacyjnych. Niestety rozwiązanie to, pomimo iż korzystne dla sklepów, mogłoby wiązać się z utratą płynności finansowej galerii handlowych, a w konsekwencji prowadzić do ich bankructwa.
Jakie sklepy dostaną wsparcie?
W styczniu 2022 roku zaczęła obowiązywać tarcza antykryzysowa dla małych firm, średnich i dużych, a także tarcza antykryzysowa dla samozatrudnionych. To już kolejna odsłona pomocy dla branż poszkodowanych przez pandemię COVID-19. Przedsiębiorcy zostaną objęci zwolnieniem ze składek ZUS za grudzień 2021 oraz otrzymają świadczenie postojowe. To branże:
Bezpośredni efekt wprowadzenia zerowego VAT na żywność
Tarcza antykryzysowa w sklepach polega na obniżce stawek VAT, które bezpośrednio wpłyną na spadek cen produktów. Efektem będą niższe ceny, jednak obniżka VAT nie będzie lekarstwem na stale drożejące produkty. Wzrost cen obejmuje praktycznie wszystkie produkty. W sklepach można zauważyć rosnące ceny żywności, a także wielu innych towarów jak alkohol, papierosy czy chemia.
Dlaczego tarcza antyinflacyjna nie wszędzie działa jednakowo?
Rząd wprowadzając tarczę antyinflacyjną, miał nadzieję na obniżenie cen w sklepach, jednak duże sieci handlowe jak Lidl, Biedronka, Kaufland czy Rossmann mają swoje argumenty do podwyżki cen. Chodzi o wzrost kosztów, nie tylko tych operacyjnych. Stale podnoszą się ceny prądu, gazu i surowców, a do tego dochodzą jeszcze problemy w łańcuchach dostaw. To wszystko sprawia, że pomimo spadku cen w związku z obniżką Vat-u, ceny nadal będą rosły. Związane jest to także z nieobecnościami pracowników oraz presją płacową. Dlatego na próżno szukać w handlu powodów dla obniżki cen. To nie tylko handel, ale również usługi. Bardzo często zauważyć można informację o podwyżce cen w salonie kosmetycznym czy fryzjerskim, a także w wielu innych miejscach.

