Ranking 10 największych sieci handlowych z polskim kapitałem. Przegląd branży FMCG

W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych – zarówno z polskim, jak i zagranicznym kapitałem. Które z nich są największe i czy w tym gronie znajduje się sieć należąca do polskiego inwestora? Przedstawiamy ranking 10 największych sieci handlowych.

Jak rozrasta się sieć FMCG w handlu lokalnym?

null/

Rynek handlu detalicznego, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, jest niezwykle konkurencyjny. Mimo że co jakiś czas dobiegają nas informacje o kłopotach niektórych spółek, nawet tych postrzeganych za handlowych gigantów, rynek FMCG stale się rozrasta. FMCG, z języka angielskiego fast-moving consumer goods, obejmuje produkty szybko zbywalne, czyli sprzedawane częste i po stosunkowo niskich cenach. Są to przede wszystkim artykuły spożywcze, napoje, alkohole, wyroby tytoniowe, chemię gospodarczą oraz kosmetyki.

Mimo spustoszenia, jakie pandemia koronawirusa wywołała w światowej gospodarce, według danych firmy Nielsen, rynek FMCG w Polsce w 2020 roku urósł o 4,8% – do 198,2 mld zł. Wzrost nastąpił w każdym z głównych segmentów rynku FMCG – sprzedaż żywności w ujęciu rocznym zwiększyła się o 5,7%, tytoniu – o 4,1%, a produktów chemiczno-kosmetycznych – o 1%. Spadła natomiast sprzedaż samych kosmetyków (2,9%) oraz napojów bezalkoholowych, w tym kawy i herbaty (1,9%).

Warto jednak podkreślić, że wartość rynku FMCG niekoniecznie idzie w parze z liczbą działających w Polsce sklepów. Jak wynika z raportu NielsenIQ, w 2020 roku w naszym kraju istniało 325 hipermarketów, podczas gdy 2019 roku liczba ta wynosiła 342, a w 2018 roku – 347. W ostatnich latach przybyło jednak supermarketów. W 2018 roku segment ten tworzyło 3963 placówek, w 2019 – 4147, a w 2020 – 4403.

Na mapie Polski mamy też więcej dyskontów. W 2018 roku było ich 4007, w 2019 – 4140, a na koniec 2020 – 4335. Podobną sytuację można zaobserwować w odniesieniu do dużych sklepów spożywczych o powierzchni od 101 do 300 mkw. W 2018 roku w kraju nad Wisłą funkcjonowało 7008 takich placówek, w 2019 – 7071, a w 2020 – 7150.

Zmiany nie omijają także średnich (41-100 mkw.) oraz małych sklepów spożywczych (do 40 mkw.). W 2018 roku w Polsce istniało 27 021 średnich sklepów spożywczych, rok później 25 914, ale na koniec 2020 było ich już 26 503. Z kolei segment małych sklepów spożywczych w 2018 roku tworzyło 33 221 punktów, w 2019 – 30 463, a w 2020 – 28 793. Mimo to wyraźnie widać, że rynek FMCG w Polsce w zdecydowanej mierze tworzą sklepy o średniej i małej powierzchni, zwykle działających lokalnie. W kraju znajduje się ich ponad trzykrotnie więcej niż dużych placówek, dyskontów oraz super- i hipermarketów.

Sieci handlowe w Polsce 2021 – lista

Choć w Polsce nie brakuje sieci handlowych z rodzimym kapitałem, zdecydowaną większość stanowią te, które wywodzą się z zagranicy. Jakie sklepy są polskie? Największe sieci handlowe z całościowym lub dominującym polskim kapitałem to:

Dino,

• Frac,

• Polomarket,

• Społem,

• Top Market,

• Topaz.

Znacznie więcej sieci działających w kraju nad Wisłą jest kontrolowanych przez zagranicznych inwestorów. Są to sklepy:

• portugalskie – Biedronka, Eurocash (ABC, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek, Lewiatan);

• niemieckie – Aldi, Kaufland, Lidl, Makro, Selgros;

• litewskie – Stokrotka,

• francuskie – Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Simply Market;

• duńskie – Netto,

• inne – Żabka (sieć powstała w Polsce, ale od 2017 roku jej właścicielem jest CVC Capital Partners z siedzibą w Luksemburgu).

Ranking Sieci Handlowych w branży FMCG

Które z najpopularniejszych sieci handlowych mogą jednak szczycić się mianem największych? Rankingi sieci handlowych są tworzone przez różne firmy, które niekiedy stosują różną metodologię. Poniższe zestawienie powstało w oparciu o dane Ministerstwa Finansów. Resort jest zobowiązany do podawania do publicznej wiadomości indywidualnych danych z zeznań podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro oraz podatników tego podatku będących podatkowymi grupami kapitałowymi. Obowiązek ten powinien być wypełniony do 30 września każdego roku, dlatego prezentowane dane dotyczą roku 2019.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Ministerstwo Finansów, 10 największych sieci handlowych w Polsce to:

null/

• Jeronimo Martins Polska (Biedronka) – 55,7 mld zł przychodu,

• Lidl Polska – 18,5 mld zł przychodu,

• Eurocash – 16,2 mld zł przychodu,

• Auchan Polska – 11,5 mld zł przychodu,

• Tesco Polska – 10,6 mld zł przychodu,

• Kaufland Polska – 9,7 mld zł przychodu,

• Carrefour Polska – 9,6 mld zł przychodu,

Rossmann Polska – 8,79 mld zł przychodu,

• Żabka Polska – 8,6 mld zł przychodu,

• Dino – 7,9 mld zł przychodu.

Jak widać, w rankingu znalazła się tylko jedna polska sieć – Dino. Według informacji znajdujących się na stronie spółki, do końca pierwszego półrocza 2021 roku sieć liczyła 1622 sklepów, wobec 1302 placówek w roku ubiegłym. Tylko od stycznia do czerwca br. sieć Dino otworzyła 150 nowych sklepów, podczas gdy w analogicznym okresie w 2020 roku były to 84 punkty.

W danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów można też znaleźć informacje na temat przychodów niektórych z wcześniej wymienionych spółek z polskim kapitałem:

• Polomarket – 1,97 mld zł przychodu,

• PSS Społem Białystok – 39,9 mln zł przychodu,

• Frac – 28,9 mln zł przychodu,

• WSS Społem Śródmieście – 24,9 mln zł przychodu.

Biedronka liderem polskiego rynku FMCG

Biedronka to największa sieć sklepów spożywczych w Polsce. Powstała w 1995 roku w Poznaniu, ale obecnie należy do portugalskiej spółki Jeronimo Martins, która jest również właścicielem sieci drogerii Hebe. Na koniec 2020 roku sieć mogła pochwalić się ponad 3000 sklepów oraz przychodami ze sprzedaży w wysokości 61,2 mld zł. Spółka jest też największym prywatnym pracodawcą w Polsce. I choć te dane zapewniają Biedronce pozycję niekwestionowanego lidera, sieć nie spoczywa na laurach i planuje powiększenie sieci sprzedaży o około 100 placówek netto w 2021 roku, przy czym połowę mają stanowić sklepy o mniejszym formacie.

Lidl, Biedronka i Auchan najpopularniejszymi sieciami handlowymi

O sukcesie sieci handlowych decydują jednak nie tylko liczba placówek, ale i popularność wśród klientów, przekładająca się na uzyskiwane przychody. Zgodnie z wynikami raportu „Ranking sieci handlowych w Polsce” przygotowanego przez Listonic, największą popularnością cieszą się sklepy Lidl, które mają 35,84% poparcia wśród konsumentów. Na drugim miejscu uplasowała się Biedronka, która zdobyła 30,42% poparcia. Podium zamyka sieć handlowa Auchan z wynikiem 8,98%. Warto też wyróżnić polską sieć Dino. W zestawieniu opracowanym przez Listonic zajęła pierwszą pozycję w kategorii proximity stores, które dawniej nazywano po prostu sklepami osiedlowymi. Dino wyprzedziło sklepy, takie jak Żabka, Stokrotka, POLOmarket i Groszek.

Mimo że rynek FMCG w Polsce jest niezwykle konkurencyjny, w naszym kraju funkcjonuje wiele większych i mniejszych przedsiębiorstw, które doskonale sobie na nim radzą. Są to firmy zarówno z polskim, jak i zagranicznym kapitałem, ale jak widać, również te pierwsze świetnie odnajdują się w gronie tych największych.

Kategorie

Ostatnie wpisy

    Aktualne wiadomości handlowe sieci