Szalejąca inflacja jak działa na sklepy - ile obecnie zapłacimy za cukier, mąkę i ryż?

Zgodnie z doniesieniami Głównego Urzędu Statystycznego inflacja konsumencka, w ujęciu rocznym wynosi obecnie 5.5%, co stanowi najwyższy od ponad 20 lat wynik w długiej historii publikowania danych statystycznych GUS. Wydawać by się mogło, że wskaźniki makroekonomiczne nie muszą interesować nas, zwykłych obywateli. Czy aby na pewno? Jak inflacja wpływa na ceny w sklepach? Jakie są skutki tak wysokiej inflacji w Polsce? Gdzie zrobimy zakupy najtaniej?

Inflacja szaleje. Polacy już nie robią zapasów

Ostatnie dwa półtora roku to wyjątkowy ciężki okres nie tylko dla konsumentów, ale może przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy ze względu na chwilowe zamrożenie gospodarki omal nie zbankrutowali, nie mogąc w normalny sposób realizować aktywności związanej z działalnością gospodarczą. Doskonałym przykładem takiego stanu rzeczy były wskaźniki ekonomiczne, które jasno wskazywały na duże wyhamowanie dynamiki zakupów detalicznych w Polsce. Jedynie supermarkety i dyskonty odnotowały zwiększone obroty i sprzyjające rozwojowi wyniki finansowe.

Rok 2020 był okresem, w którym wielu z nas dokonywało ogromnych zapasów na wypadek braków w zatowarowaniu. Któż z nas nie pamięta kuriozalnej sytuacji w pustymi półkami, na których zawsze leżały stosy papieru toaletowego. Już teraz jednak widać, że zwyczaje zakupowe Polaków różnią się w stosunku do roku poprzedniego. Powodów może być wiele.

Przede wszystkim odmrożenie gospodarki wyjątkowo wpłynął na galopującą inflację, z powodu której najbardziej podstawowe produkty spożywcze, jak nabiał, mięso, czy warzywa notują nawet kilkunastoprocentowy wzrosty cen. Taka sytuacja z pewnością nie sprzyja nawykom zakupowym, którym hołdowaliśmy jeszcze rok temu.

Pies

Sklepy zarabiają na inflacji. Ty tracisz, one liczą zyski

Warto jednak na chwilę zatrzymać się i zastanowić, czy całe to zawirowanie związane z rosnącą inflacją faktycznie jest jedynym źródłem powszechnej drożyzny, jakiej doświadczamy przy odwiedzinach w sklepie? Niekoniecznie musi tak być.

Zauważmy, że dla sieci handlowych i sklepów ogólnopojęta krytyka działań rządu i doprowadzenie do tak wysokiej inflacji stanowi idealny scenariusz, by podwyższyć ceny podstawowych produktów. Dlaczego branża decyduje się na taki zabieg? Ze względu na to, że takie podwyżki cen i tak pójdą na rachunek inflacji. Nikt nie będzie zastanawiać się, czy podwyżka ceny danego produktu o kilkanaście groszy to efekt polityki cenowej danego dyskontu, czy jednak pochodna trudnej sytuacji ekonomicznej w kraju.

Już niejednokrotnie eksperci z branży analitycznej i konsultingowej zauważali, że firmy na całym świecie, wynagradzając sobie koszty związane z inflacją, kompensują sobie ten fakt nieco bardziej, niż wynikałoby to z realnych potrzeb.

Najważniejsze skutki inflacji, odczuwalne dla obywateli – poza oczywistym wzrostem cen w sklepach

Większość osób wychodzi z założenia, że rosnąca inflacja wpływa jedynie na ceny produktów w sklepach. To oczywiście najbardziej oczywisty i najczęściej krytykowany skutek nadmiernie wysokiej inflacji, jednak niejedyny.

Wystarczy zagłębić się troszkę w analizę makroekonomiczną, by odkryć, na jak wielu obszarach podwyższona inflacja wpływa negatywnie. Zacznijmy od rynku kredytów hipotecznych. Jeśli inflacja jest zbyt wysoka, a co za tym idzie, sytuacja gospodarcza staje się mniej stabilna, banki wolą zabezpieczyć się, nakładając na produkty kredytowe, a szczególnie kredyty hipoteczne wyższą marżę i wyższą ochronę w postaci podwyższonego wkładu własnego. To jednak nie wszystko

Przedsiębiorcy również nie lubią zbyt wysokiej inflacji, głównie ze względu na niepewność. W warunkach, gdy inflacja zmienia się bardzo dynamicznie, następuje bardzo duży problem z ustaleniem realnych cen usług i produktów, co z kolei może negatywnie wpłynąć na ich konkurencyjność. Wspomnieliśmy o kredytobiorcach i przedsiębiorcach, czas zatem podkreślić również jeden z możliwych scenariuszy, który dotknie w obliczu wysokiej inflacji każdego z nas. Mowa tu o wyższych podatkach. Zgodnie z teorią ekonomii, progi podatkowe są dostosowywane z dużym opóźnieniem, dlatego też przez większość czasu wszyscy płacimy realnie wyższe podatki, niż w okresie optymalnego poziomu inflacji.

Galopująca inflacja widoczna w sklepach - gdzie najtaniej kupimy podstawowy koszyk produktów

Oczywiście wszystkie z podanych wyżej skutków wysokiej inflacji są istotne, jednak to, co najbardziej nas dotyka to wyższe ceny w sklepach. W jaki sposób zweryfikować, które supermarkety czy dyskonty oferują nam najniższe ceny? W tym celu warto regularnie odwiedzać popularne porównania zakupów jednego, podstawowego koszyka produktów, który jest nabywany w wielu najpopularniejszych sklepach, a następnie porównywanie tych cen.

Pies

Obecnie podstawowy koszyk, zawierający nabiał, mięso, wędlinę, napoje, słodycze, alkohol, kosmetyki oraz chemię domową kosztuje, w zależności od sklepu od 210,52 złotych do 257,51 złotych. Jest to zatem wyraźna różnica, która sięga prawie 50 złotych! Co może dziwić, w najnowszym zestawieniu w pierwszej trójce nie ma żadnego z dwóch bardzo popularnych dyskontów- Biedronki i Lidla. Na trzecim miejscu uplasowała się sieć Makro, której wartość koszyka wyniosła 220,22 złote. Drugie miejsce to Carrefour, gdzie za produkty zapłacimy 216,02 zł. Najtaniej jednak zakupy zrobimy w Auchan - tam za produkty z podstawowego koszyka zapłacimy 210,52 złote.

Warto jednak pamiętać, że rankingi te są bardzo dynamiczne i z każdym miesiącem inne sklepy oferują najniższe ceny. W procesie zakupowym nie zawsze chodzi o to, gdzie kupujemy, a raczej co i dlaczego kupujemy.

Porównanie cen w marketach – gdzie najtaniej na polskim rynku?

W czasach takiej drożyzny wciąż możemy liczyć na najpopularniejsze sieci handlowe w Polsce. Auchan, Lidl, Carrefour, Biedronka czy Kaufland to tylko przykłady marketów, w których możemy zrobić duże zakupy za rozsądną cenę Istotne jest jednak porównywanie produktów droższych z tańszymi, by sprawdzić, czy przypadkiem nie różnią się one składem. Często przepłacamy tylko i wyłącznie ze względu na wybór produktu znanej marki.

Równie istotne jest, by w miarę możliwości korzystać z ofert promocyjnych i rabatów, które są często oferowane przez wszystkie liczące się na rynku sieci handlowe.

Kategorie

Ostatnie wpisy

    Aktualne wiadomości handlowe sieci