Strona główna >Blog >Zdrowie >Dekalog wzmacniania odporności. 10 cennych sposobów na wzmocnienie odporności organizmu

Dekalog wzmacniania odporności. 10 cennych sposobów na wzmocnienie odporności organizmu

Układ immunologiczny jest bardzo ważnym elementem ustroju ludzkiego. Jego głównym zadaniem jest ochrona organizmu przed atakiem patogenów, co pozwala na prawidłowe funkcjonowanie człowieka w otaczającym go środowisku. Najważniejszą aktywnością układu odpornościowego jest uruchamianie procesów obronnych w momencie narażenia ustroju na wnikanie i namnażanie chorobotwórczych drobnoustrojów, takich jak bakterie, wirusy czy grzyby. Aby jego funkcjonowanie pozwalało na skuteczną walkę z niebezpiecznymi patogenami, warto dbać o jego formę przez cały rok. Jakie czynniki wpływają na poprawę pracy odporności?

Dlaczego o odporność powinniśmy kompleksowo dbać przez cały rok?

Układ immunologiczny, inaczej nazywany odpornościowym jest bardzo ważnym elementem organizmu. Jego dobra kondycja jest zależna od wielu czynników, a wspieranie naturalnej odporności powinno odbywać się przez cały rok. Dlaczego nie da się zbudować odporności w jeden dzień?

Układ odpornościowy człowieka i jego poszczególne elementy charakteryzują się skomplikowaną budową oraz mechanizmami działania, które do prawidłowej pracy wymagają wsparcia z zewnątrz. Stres, przewlekłe zmęczenie, niedobory witaminowe oraz zła dieta są czynnikami, które niekorzystnie wpływają na pracę układu immunologicznego. Zmiana stylu życia oraz dostarczanie najważniejszych składników odżywczych do organizmu sprawia, że poszczególne części układu odpornościowego mają szansę pracować wydajniej, dzięki czemu obrona przez wnikaniem patogenów jest skuteczniejsza. Niemniej jednak takie działanie wymaga regularności i codziennych starań, aby w okresie szczególnego narażenia na rozwój infekcji właściwie chronić się przed przeziębieniami i zakażeniami dróg oddechowych.

Zasady dbania o siebie w okresie jesienno-zimowym

Jak podnieść odporność organizmu? Przygotowania do sezonu infekcyjnego warto rozpocząć przez jego nadejściem, co pozwoli najważniejszym elementom układu immunologicznego przygotować się do wytężonej pracy. Najważniejszymi zasadami właściwego wspierania organizmu w sezonie jesienno-zimowym są:

  1. Stosowanie probiotyków, w celu poprawy mikroflory jelit.
  2. Przyjmowanie witamin, które są ważne dla zachowania prawidłowej pracy układu immunologicznego.
  3. Stosowanie diety bogatej w warzywa i owoce.
  4. Przyjmowanie naturalnych antyoksydantów, na przykład witaminy C wraz z jedzeniem.
  5. Ograniczenie ekspozycji organizmu na stres.
  6. Zadbanie o odpowiednią ilość snu i wypoczynku.
  7. Regularne uprawianie aktywności fizycznej.
  8. Ograniczenie stosowania używek, takich jak alkohol oraz nikotyna.
  9. Unikanie przetworzonej żywności w diecie.
  10. W przypadku obniżenia samopoczucia warto w pierwszej kolejności sięgnąć po naturalne sposoby walki z infekcją, na przykład czosnek lub miód.

Przestrzegając zasad dekalogu dbania o odporność organizmu przez cały rok, układ immunologiczny będzie miał szansę przygotować się do wytężonej pracy w sezonie jesienno-zimowym.

Probiotyki i witaminy oraz ich rola w organizmie

Doskonałą odpowiedzią na pytanie, co wzmacnia odporność, jest dostarczanie do organizmu probiotyków i witamin. Probiotyki i witaminy odgrywają dużą rolę w przygotowaniu układu immunologicznego do wytężonego wysiłku, dzięki uzupełnieniu niedoborów najważniejszych substancji witaminowych, a także wsparciu mikroflory jelit, która w dużej mierze przyczynia się do walki ustroju z wnikającymi patogenami.

Witaminy, dostępne w drogeriach i aptekach pozwalają na uzupełnienie ich zbyt małej ilości w organizmie, co mogłoby prowadzić do zaburzenia pracy odporności w sezonie jesienno-zimowym. Szczególnie warto zadbać o podaż witaminy C, która jest antyoksydantem oraz witaminy D, której dostarczenie pozwala na usprawnienie mechanizmów obronnych układu odpornościowego.

Probiotyki z kolei są starannie wyselekcjonowanym szczepem bakterii, który korzystnie wpływa na pracę jelit. Ich obecność pozwala na zwiększenie ich chłonności, co sprzyja lepszemu przyswajaniu witamin i minerałów. Dodatkowo, ich właściwa ilość w jelicie uniemożliwia namnażanie się szkodliwych bakterii, których przyrost mógłby prowadzić do rozwoju choroby.

Owoce, warzywa i antyoksydanty dostarczające najwięcej przeciwciał

Antyoksydany, inaczej nazywane przeciwutleniaczami są naturalnymi substancjami, których zadaniem jest spowolnienie procesów starzenia się organizmu oraz wspieranie pracy układu odpornościowego. To substancje, które warto uwzględnić w swojej diecie, ze względu na wiele korzyści prozdrowotnych, jakie zapewniają organizmowi. Szczególnie silnymi przeciwutleniaczami są witaminy C, E oraz A, a także flawonoidy i karotenoidy, które można dostarczyć, spożywając owoce i warzywa w intensywnym kolorze.

Naturalnym źródłem antyoksydantów są:

  • borówki amerykańskie,
  • truskawki i maliny,
  • pomidory,
  • zielone warzywa: ogórek, brukselka, szpinak, sałata,
  • czerwone warzywa: papryka, pomidory,
  • czerwona i czarna porzeczka,
  • aronia.

Dostarczanie warzyw i owoców, które w swojej skórce lub miąższu zawierają antyoksydujące substancje pozwala na usprawnienie pracy odporności, dzięki stymulowaniu go do lepszego usuwania wolnych rodników oraz patogenów z ustroju.

Zadbaj o zdrowy sen i ogranicz stres

Jedną z najważniejszych zasad wspierania odporności jest zadbanie o właściwą ilość odpoczynku i snu, a także ograniczenie ekspozycji ustroju na stres. Efektywny i zdrowy sen jest czynnikiem, który prowadzi do wzmożonej regeneracji organizmu, także układu odpornościowego, co przekłada się na jego lepszą pracę. Brak dostatecznej ilości odpoczynku i uczucie przemęczenia osłabia ustrój, czego efektem jest zwiększenie podatności na atak drobnoustrojów i rozwój infekcji. W przypadku problemów z zasypianiem, warto wzbogacić swój wieczorny rytuał o posmarowanie ciała balsamem o przyjemnym zapach, który można znaleźć w wielu sklepach lub zadbać o wyciszenie umysłu przed położeniem się do łózka.

Ograniczenie stresu w codziennym życiu również sprzyja wzmocnieniu naturalnej odporności. Zbyt duża ilość hormonu stresu przekłada się na ogólne osłabienie organizmu, czego efektem jest zaburzenie pracy układu immunologicznego. W przypadku natłoku obowiązków i trudnych spotkań warto wzbogacić swoją dietę o herbatę z melisy, która koi nerwy i doskonale wycisza organizm.

Ogranicz używki i zadbaj o odpowiednią profilaktykę

Używki, takie jak palenie papierosów czy spożywanie alkoholu są niebezpieczne dla zdrowia. Zawarte w nich związki prowadzą do upośledzenia pracy narządów wewnętrznych, co może przyczyniać się rozwoju ciężkich, ogólnoustrojowych chorób. Dodatkowo, ich regularne stosowanie skutkuje dysfunkcją funkcjonowania układu immunologicznego. Układ odpornościowy w pierwszej kolejności aktywuje mechanizmy obronne, których celem jest neutralizowanie nikotyny i alkoholu, czego efektem jest brak reakcji na atakujące organizm patogeny. Taka sytuacja może skutkować przewlekłym upośledzeniem odporności oraz częstym chorowaniem na sezonowe infekcje. Pomocne podczas rzucania palenia mogą okazać się substytuty diety dostępne w aptekach i drogeriach.

Dodatkowym czynnikiem, który pozwala w porę wykryć dysfunkcję w pracy organizmu jest profilaktyka. Wykonywanie profilaktycznych badań, takich jak morfologia, USG czy badania moczu pozwala wykryć zagrożenie rozwoju choroby we wczesnym stadium. W sezonie jesiennym i zimowym warto również profilaktycznie badać poziom witamin, gdyż ich zbyt niska podaż może być czynnikiem obniżającym jakość pracy układu immunologicznego.

Wzmocnij odporność dzięki diecie i suplementacji

Zdrowa, pełnowartościowa dieta jest bardzo ważna w procesie budowania naturalnej odporności organizmu. Z codziennego jadłospisu warto wykluczyć przetworzoną żywność, która może prowadzić do podwyższenia poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Posiłki powinny być przygotowywane ze świeżych produktów, a do każdego z nich warto dołożyć porcję warzyw, które bogate są w witaminy i minerały, niezbędne do walki z infekcjami w sezonie jesiennym.

W przypadku ubogiej diety lub alergii pokarmowych, które uniemożliwiają przyjmowanie dostatecznej ilości witamin z pożywieniem warto rozważyć wprowadzenie suplementów diety. Suplementowanie witaminy D, C, A oraz E pozwoli na szybką poprawę wydolności odporności, a tym samym zapewni ochronę ustroju przed wnikaniem drobnoustrojów chorobotwórczych.

Ile aktywności fizycznej nam potrzeba?

Codzienna dawka ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu sprzyja wzmacnianiu odporności. Aktywność fizyczna wpływa na usprawnienie pracy ciała, dotlenienie mózgu i ogólne wzmocnienie organizmu. Poprawa koncentracji i zdolności receptorów odpornościowych do szybkiej reakcji skutkuje natychmiastową reakcją na atakujące organizm patogeny. Warto pamiętać, że nie ma konieczności spędzania dużej liczby godzin na siłowni, aby sport wpłynął na poprawę pracy układu immunologicznego. W tym wypadku bardzo ważna jest regularność, a wystarczający jest pół godzinny spacer, krótki bieg czy jazda na rowerze.

Walka o sprawną odporność nie jest trudna. Wprowadzenie zdrowych nawyków do codziennego życia sprawi, że jej funkcjonowanie będzie lepsze, a szansa na rozwój infekcji zmaleje.

Kategorie

Ostatnie wpisy

    Może cię zainteresować