Odido świętuje 10. urodziny

11.09.2020

|

Sieci handlowe

Odido świętuje 10. urodziny

ODIDO ma już 10 lat! Przez cały ten okres sieć otworzyła 2660 sklepów, które znajdują się w 1441 lokalizacjach, a także zajęła 6 miejsce wśród sieci franczyzowych. To świetne wyniki, których śmiało można pogratulować!

Miękka franczyza w ODIDO – co to oznacza?

Sieć ODIDO to sklepu funkcjonujące na zasadzie miękkiej franczyzy. Co to oznacza? Sporą niezależność dla właścicieli sklepów, którzy chcą współpracować z partnerami, ale lubią jednak władać biznesem na własnych zasadach. Właśnie ta cecha sklepów sieci ODIDO tak bardzo przyciąga franczyzobiorców, którzy zechcieli otworzyć sklepy w prawie 1500 różnych lokalizacjach – od małych nadmorskich miejscowości, po duże miasta w górach.

Dostosowanie do sytuacji

ODIDO szybko reaguje na wszelkie zmiany pojawiające się w obszarze handlu detalicznego. Mimo że zarządcą jest sieć MAKRO, która znana jest głównie ze sprzedaży hurtowej, to świetnie im to wychodzi. „Obserwujemy postępujący spadek liczby sklepów na rynku, przy czym najszybciej znikają te najmniejsze, prowadzone przez niezależnych właścicieli. Sklepy niezależne mają duże problemy, żeby konkurować z coraz liczniejszymi sieciami sklepów spożywczych, dyskontami oraz sieciami mniejszych supermarketów, otwieranych w małych i średnich miejscowościach. Siła zakupowa sklepu niezależnego jest dużo mniejsza i nie jest on w stanie zaoferować ceny ani doświadczenia zakupowego na poziomie sklepu sieciowego. Dodatkowo w sklepach niezależnych często mamy do czynienia z problemem sukcesji, młodsze pokolenie nie chce przejmować biznesu rodzinnego” wspomina Marta Plakwicz, menedżer działu TGM i polityki cenowej w MAKRO.

Dlaczego franczyza?

Franczyza od dłuższego czasu jest jednym z najchętniej wybieranych modeli handlowych, jednak jak się okazuje, szalejąca na świecie pandemia tylko przyspieszyła rozwój. Właściciele sklepów niezwiązanych z żadną siecią, chętnie dołączali do konceptu ODIDO, aby mieć pewność, że nadal będą w pełni zabezpieczeni, a towar będzie stale dostarczany. Nie mogli zapewnić sobie tego samodzielnie, więc najlepszym rozwiązaniem było podjęcie współpracy z partnerem.

ODIDO podchodzi frontem do klientów

ODIDO to sieć znana z podejścia pro klienckiego. Często w sklepach pojawiają się różnego rodzaju promocje czy konkursy, które dostosowane są do potrzeb i oczekiwań konsumentów. Oczywiście, co dwa tygodnie można skorzystać z ofert specjalnych pojawiających się w gazetce, ale także można zauważyć inne ruchy, będące odpowiedzią na to, co zasłyszane zostało z ust klientów. „Winostrefa”, „Kącik kawowy Rioba” czy „Chwytaj w biegu” (kanapki, soki, przekąski) powstały właśnie na tej bazie. 10 lat nauczyło zarówno właścicieli sieci, jak i franczyzobiorców, w jaki sposób dbać o klientów i rozwijać się na każdej płaszczyźnie. Dlatego oprócz tradycyjnych propozycji dla Klientów, ODIDO angażuje się też w akcje społeczne, organizuje eventy edukacyjne czy prowadzi ciekawą witrynę internetową.