Zapach ma znaczenie
Zapachy wpływają nie tylko na atmosferę w domu, ale także na nasz nastrój i emocje. Zapach jabłek z cynamonem przywodzi na myśl zimę i święta Bożego Narodzenia, a zapach sosny wakacyjne wyprawy. Wiele osób preferuje z kolei zapach świeżo wypranej pościeli, który pozwala na sentymentalną podróż w rodzinne strony. Właśnie to przeświadczenie towarzyszyło IKEA i Benowi Gorhamowi, kiedy tworzyli linię świec OSYNLING. Miała ona przede wszystkim przywoływać wspomnienia i dawać nam poczucie komfortu w danym miejscu.
Kim jest Ben Gorham?
Ben Gorham jest twórcą luksusowych zapachów oraz założycielem domu mody Byredo. Wychowywał się w Toronto i Nowym Jorku, ale jakiś czas później powrócił do Szwecji, będącej miejscem jego urodzenia. Tam grał w koszykówkę i uczęszczał do artystycznej placówki edukacyjnej. To właśnie tam zaczęło się jego zainteresowanie sztuką. Marka Byredo słynie z minimalizmu, wysokiej jakości i prostych, surowych form. IKEA podczas współpracy z Benem Gorhamem przychyliła się do tej stylistyki. Oto jak sam twórca wypowiada się na temat wspólnych działań: „Zapach jest bardzo ważną częścią domu, stwarza poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Staraliśmy się stworzyć serię zapachów, przywołujących myśli i wspomnienia.” opisuje Gorham.
Seria OSYNLIG
Nazwa OSYNLIG po szwedzku oznacza „niewidzialny”. Chodzi właśnie o to, aby stworzyć niewidzialny design, czyli zapachy, pozwalające zmienić klimat i atmosferę. W serii znalazło się 13 świec, które stworzono, aby potęgować radość z przebywania w domowym zaciszu. Twórcy chcą przywoływać emocje, wspomnienia, doznania i doświadczenia. Do współpracy zaproszono studentów Royal College of Art. Ich zadaniem było zbadać czy niewidzialny design ma potencjał i czy zapach może zmieniać atmosferę w domu.
Niewidzialny design
„Niewidzialny design jest tym, co dopełnia dom. Nieuchwytne elementy, takie jak oświetlenie, nastrój i atmosfera, umożliwiają stworzenie naprawdę emocjonalnego, interesującego otoczenia. To właśnie ten pomysł sprawił, że zacząłem inaczej myśleć o moim własnym domu i możliwościach, jakie mieliśmy przy tworzeniu OSYNLIG. Nigdy nie chodziło po prostu o stworzenie świec zapachowych, a raczej o zachęcanie ludzi do wykorzystywania wspomnień oraz rzeczy abstrakcyjnych do urządzania własnych domów.” Opisuje James Futcher, Lider Kreatywny IKEA.