Jakie przyprawy warto stosować w kuchni?

2019-02-6

|

Kuchnia

Jakie przyprawy warto stosować w kuchni?

Wydobywają z potraw niezwykły aromat i podkreślają smak przygotowywanych dań. Z pewnością każdy z nas ma je w kuchni, bo odgrywają tam kluczową rolę. Mowa oczywiście o przyprawach i ziołach. Bez tych aromatycznych dodatków, żadne – nawet najprostsze – danie, nie smakowałoby tak dobrze. Trzeba pamiętać jednak, że przyprawy nie tylko podnoszą walory smakowe potraw. Wiele z nich, ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie i od lat – z powodzeniem – wykorzystywanych jest w medycynie naturalnej. Co warto dodawać do potraw? Sprawdziliśmy!

Oregano – świetnie komponuje się z pomidorami, bakłażanem i drobiem. Znawcy medycyny naturalnej przypisują mu właściwości wzmacniające i przeciwzapalne. Oregano wspomaga też trawienie.

Rozmaryn - wspomaga układ trawienny i zapobiega wzdęciom. Zwiększa też wydzielanie żółci. Świetnie pasuje do mięsa, np. jagnięciny, wieprzowiny czy indyka. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do pieczonych batatów, bakłażana czy cukinii. Warto dodawać go też do past kanapkowych.

Majeranek – ułatwia trawienie, dlatego warto dodawać go do ciężkostrawnych potraw. Zapobiega wzdęciom i gazom. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne. Dodaje się do flaczków, grochówki, żurku i pieczonych mięs. 

Kminek – działa rozkurczowo, pomaga przy wzdęciach, bólach brzucha i niestrawności. Ma silne działanie wiatropędne. Dodaje się go m.in. do kapusty czy potraw z roślin strączkowych. Kucharze chętnie doprawiają kminkiem wieprzowinę i baraninę. 

Tymianek – pasuje do ryb, cielęciny i drobiu. Świetnie podkreśla smak farszów, gulaszów i zup. Ma działanie rozgrzewające i wykrztuśne. Jest pomocny w walce z zakażeniami bakteryjnymi, grzybiczymi i wirusowymi. Wykazuje też właściwości przeciwpasożytnicze.

Papryczka chili – przyspiesza przemianę materii i pobudza wydzielanie soków trawiennych. Trzeba uważać by nie przesadzić z jej ilością, bo może podrażnić przewód pokarmowy. Świetnie podkreśla smak orientalnych potraw. Niektórzy dodają ją też do deserów czekoladowych.

Anyż – działa kojąco na układ pokarmowy. Odświeża oddech i zapobiega nudnościom. W medycynie naturalnej wykorzystywany jest do leczenia chorób układu oddechowego. Anyż dodaje się do pieczonych potraw, np. ryb czy wieprzowiny. Wykorzystuje się go też do przygotowania bulionów. 

Cynamon – to korzenna przyprawa, która świetnie wpływa na trawienie i łagodzi wydzielanie kwasów. Sprawdzi się zarówno podczas przygotowywania deserów, jak i dań wytrawnych i zdrowych koktajli.