Czy towar zakupiony na promocji można oddać do sklepu?

Szaleństwo związane z Black Friday i następującym po nim Cyber Monday opanowuje z roku na rok coraz większą liczbę osób. Klienci cieszą się, gdy mogą zrobić zakupy taniej, dlatego często przestają się kontrolować i kupują produkty nie patrząc, co wkładają do koszyka. Przed tymi emocjonującymi dniami warto jednak przypomnieć sobie prawa konsumenta, które być może uchronią nas przed stratą pieniędzy.

Czarny Piątek i Cyfrowy Poniedziałek to zwyczaje, które przybyły do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Bardzo szybko zyskały dużą popularność w naszym kraju, ponieważ oferują możliwość zrobienia zakupów w naprawdę niskich cenach. Niestety sprzedawcy często wykorzystują pośpiech kupujących. Z tego powodu konsumenci powinni zapoznać się ze swoimi prawami. Pozwoli im to uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z zakupem niepotrzebnych bądź wadliwych produktów. Dlatego sprawdź, czy towar zakupiony na promocji zawsze możesz oddać do sklepu.

Pamiętaj, że zawsze masz prawo do reklamacji

Niezależnie czy robisz zakupy w normalny dzień czy podczas wielkich promocji to zawsze masz prawo do reklamacji zakupionego towaru. Możesz domagać się wymiany produktu, jego naprawy bądź zwrotu pieniędzy. Każdy sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć Twój wniosek w przeciągu 14 dni od jego otrzymania. Jeśli termin nie zostanie przez niego dotrzymany to powinieneś ubiegać się o pozytywne rozpatrzenie reklamacji, ponieważ sprzedający złamał prawo.

Aby ubiegać się o zwrot pieniędzy lub wymianę zakupionego artykułu musisz mieć dowód zakupu. Dlatego tak ważne jest, aby nie wyrzucać paragonu. W przypadku zakupów internetowych powinno wystarczyć potwierdzenie przelewu. Podczas zakupów online masz prawo zwrócić towar niezależnie od jego stanu, jednak w sklepach stacjonarnych sprzedawca nie zawsze ma obowiązek przyjąć artykuły, które nie są uszkodzone. Dlatego przed zapłaceniem za dany produkt upewnij się, jakie prawa Ci przysługują w tej sieci.

Kiedy nie możesz oddać towaru zakupionego na promocji?

Reklamować możesz zawsze produkty, które dotarły do Ciebie uszkodzone bądź inne niż zostały przedstawione w opisie. W przypadku zakupów internetowych masz możliwość zwrotu zakupionych artykułów bez podawania przyczyny. Wystarczy, że wypełnisz odpowiedni formularz i odeślesz go do sprzedającego razem z zakupami. Przed wybraniem się na zakupowe szaleństwo warto jednak zapoznać się z informacją, że nie każdy towar podlega zwrotowi, ponieważ prawo przewiduje kilka ograniczeń w tym zakresie.

Nie możesz oddać do sklepów produktów, które mają krótki termin przydatności. Zwrotowi nie podlegają także artykuły wyprodukowane na specjalne zamówienie klienta, jak np. grawerowana biżuteria czy personalizowane ubrania. Ponadto nie możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy w przypadku płyt, filmów lub oprogramowań, których opakowanie zostanie przez Ciebie otwarte. Oprócz tego sprzedawcy nie uwzględniają zwrotów usług w zakresie zakwaterowania i wypoczynku, a także biletów na różnorodne wydarzenia, koncerty czy usługi przewozu osób, czyli bilety na pociągi, samoloty czy inne środki transportu.

Zweryfikuj sprzedawcę, zanim zrobisz zakupy

Jeśli sprzedawca, u którego wcześniej nie robiłeś zakupów zachęci Cię do odwiedzenia swojej strony wyjątkowymi promocjami przygotowanymi z okazji Black Friday bądź Cyber Monday to przed kupieniem towaru dokładnie sprawdź wiarygodność tej firmy. W tym celu przejrzyj stronę sprzedawcy. Szczególną uwagę zwróć na takie zakładki, jak kontakt, gdzie powinny znajdować się dane firmy, regulamin sklepu – w jego pierwszych akapitach jest miejsce na dane rejestracyjne działalność gospodarczej lub spółki, prawa konsumenta, sposób płatności oraz opinie innych klientów, bo to właśnie one świadczą o uczciwości sprzedawcy.

Kategorie

Ostatnie wpisy

    Aktualne wiadomości handlowe sieci