Tesco eliminuje materiały nienadające się do przetworzenia

20.11.2020

|

Sieci handlowe

Tesco eliminuje materiały nienadające się do przetworzenia

Luty 2019 roku był przełomowy w historii supermarketów Tesco. Wtedy to ogłoszono, że do końca 2020 roku firma usunie ze składów opakowań produktów marki własnej materiały, które nie nadają się do przetworzenia. Czy rzeczywiście się to udało?

Co udało się osiągnąć od zapowiedzi zmian?

Po półtora roku od ogłoszenia zmian pojawiły się pierwsze wyniki działań marki Tesco. W całej Europie Środkowej zmniejszyła się ilość najbardziej szkodliwego dla środowiska plastiku o 454 tony. W samej Polsce odnotowano spadek o… 94%, czyli 113 ton! Pomimo pandemii Tesco nie zamierza rezygnować ze swojej działalności proekologicznej. W ostatnich osiemnastu miesiącach pracowano nad nowymi projektami opakowań dla różnych produktów marki własnej, aby nienadające się do recyklingu tworzywa zamienić na te, które się do niego nadają.

Duże zmiany

Wprowadzone zmiany dotyczą w dużej mierze opakowań owoców i warzyw. W wyniku współpracy Tesco z dostawcami, tworzywa używane wcześniej zostały zastąpione materiałami nadającymi się do recyklingu, takimi jak PET, PE i polietylen. Dzięki tak niewielkiej zmianie ilość opakowań trudnych do przetworzenia zmniejszyła się o ponad 65 ton rocznie. Zmiana w opakowaniach produktów piekarniczych i cukierniczych pozwoliła z kolei na zastąpienie aż 143 ton trudnych do przetworzenia materiałów. „W 2019 roku stworzyliśmy listę materiałów stosowanych w opakowaniach produktów i podzieliliśmy je na kategorie według możliwości ich recyklingu oraz dostępnych alternatyw. Dążąc do wyeliminowania tworzyw sztucznych uznanych lokalnie za trudne do recyklingu i zwiększenia zrównoważonego charakteru naszych produktów, ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami. W ostatnim czasie zrobiliśmy duży krok w kierunku realizacji podjętego zobowiązania, a w przyszłym roku będziemy kontynuowali nasze działania i na bieżąco weryfikowali ich efekty.” mówi Matt Simister, Prezes Tesco w Europie Środkowej.

Zmniejszenie emisji CO2

Oprócz zmiany składu opakowań Tesco poszło o krok dalej. Zarząd wprowadził nowe zasady, które mają na celu ograniczenie emisji CO2. Obecnie wiele produktów marki sprzedawanych jest w lżejszych opakowaniach bądź powstaje poprzez użycie nowej technologii produkcji, pozwalającej na wymianę lub całkowite usunięcie wybranych elementów opakowania. Redukcja wagi opakowań pozytywnie wpływa nie tylko na zmniejszenie ilości wykorzystywanych problematycznych materiałów, ale także ma ogromne znacznie, jeśli chodzi o mniejszą emisję dwutlenku węgla związaną z transportem produktów.