Żabka to sieć sklepów kojarzonych przede wszystkim z charakterystycznym logotypem w formie małego zielonego zwierzaka. Obowiązywało ono do 2016 r., a później zostało zmienione na zielony szyld z nazwą sklepu. Jest to największa sieć sklepów spożywczych działających na zasadzie franczyzy. Jej długoletnia działalność doprowadziła do określania Żabki liderem tego segmentu sprzedaży.
Co można znaleźć w gazetkach Żabki?
Żabka oferuje swoim klientom gazetki promocyjne, które pojawiają się co dwa tygodnie. Zawierają ok. 20-30 stron licznych promocji, wśród których można znaleźć przede wszystkim produkty spożywcze. Oprócz tego Żabka proponuje niewiele artykułów chemicznych oraz karmy dla zwierząt. Są to dość małe sklepy, dlatego ilość miejsca na półkach jest ograniczona i wykorzystywana głównie dla produktów spożywczych.
Atrakcyjną ofertą przygotowaną dla klientów Żabki jest akcja „Szukaj piwa po kolorze półki”, co oznacza że każdy rodzaj piwa znajduje się na specjalnie dedykowanym dla niego miejscu. Dzięki temu odnalezienie interesującego nas napoju staje się dużo łatwiejsze. Piwo lager charakteryzuje się kolorem różowym, piwa smakowe – żółtym, bezsmakowe – niebieskim, natomiast specjalności znajdują się na półkach brązowych.
Żabka regularnie organizuje promocje, których znakiem rozpoznawczym stały się tzw. wielosztuki. To okazja, aby nabyć produkty w atrakcyjnych cenach, ale pod warunkiem zakupu minimalnej – określonej w ofercie – ilości sztuk. Najczęściej o przecenach dowiemy się z gazetek promocyjnych, ale sieć stawia także na kontakt z klientami poprzez aplikację mobilną.
Marki własne w sklepach Żabka
W ofercie sieci sklepów Żabka można znaleźć wiele tzw. marek własnych. Należy do nich m.in. Foodini, czyli napoje ze zmiksowanymi owocami i warzywami, Tomcio Paluch, który proponuje klientom pożywne i sycące przekąski na drugie śniadanie oraz Dobra Karma – dla pasjonatów zdrowego trybu życia. Ponadto w Żabce można spotkać takie marki, jak Good MooD, czy Haps.
Żabka to sieć niewielkich, często osiedlowych sklepów, działających w modelu convenience. Pojęcie to oznacza małą placówkę handlową, zlokalizowaną zazwyczaj w dzielnicach mieszkaniowych oraz innych lokalizacjach, charakteryzujących się dużym natężeniem ruchu pieszego lub samochodowego. Pierwszą istotną siecią handlową tego typu na świecie była amerykańska 7-Eleven.
Żabka to największa pod względem liczby punktów sprzedaży sieć handlowa w Polsce. Według danych serwisu Gazetkowo.pl z marca 2019 roku, aktualnie otwartych jest 5.466 sklepów – w dużej części już pod nowym, odświeżonym logo. Sklepy są zlokalizowane w 671 różnych miastach i miejscowościach, a najwięcej z nich działa w Warszawie (544), Wrocławiu oraz Krakowie (po 265), a także Poznaniu (247) i Łodzi (242).
Od małego sklepu do wielkiej sieci
Twórcą sieci Żabka był Mariusz Świtalski, który w przeszłości odpowiadał za pojawienie się na rynku dyskontów spożywczych Biedronka. Od roku 1998 w którym zaczął działać pierwszy sklep, aż do roku 2007, firma pozostawała w rękach swojego założyciela. Wtedy to w firmie pojawił się nowy inwestor – czeski fundusz Penta Investment. Od tego czasu, właściciel zmieniał się jeszcze kilka razy, a dzisiaj większość udziałów należy do CVC Capital Partners.
Żabki od samego początku działają w modelu franczyzowo-agencyjnym. Oznacza to, że za prowadzenie poszczególnych punktów odpowiadają niezależni przedsiębiorcy, którzy dbają o zatrudnienie pracowników oraz odpowiednie zaopatrzenie. Dzięki silnemu marketingowemu wsparciu i rozpoznawalnej marce, jest to o wiele prostsze niż dla niezależnych sklepikarzy, którzy nie mogą liczyć np. na atrakcyjne rabaty przy hurtowych zakupach.
Gazetki promocyjne Żabka - ceny